GF gruppens Generelle Betingelser 2020
Følgende betingelser gjelder selskapene GF Logistikk, GF Transport, GF Distribusjon, GF Airport Handling sine håndtering, transport og lagervirksomheter. Lokale justeringer i betingelser kan forekomme. Generelle betingelser er gyldig så sant ikke annet er skriftlig avtalt
- Gods mottas til befordring etter de tariffer, fraktberegningsbestemmelser og transportvilkår som gjelder for GF Logistikk generelt eller i forhold til inngåtte avtaler samt etter Lov om Vegtrafikkavtaler og Nordisk Speditørforbunds Alminnelige Bestemmelser (NSAB 2015) – den til enhver tid gjeldende utgave.
- For å unngå forsinkelser og manko, skal alle kolli i en sending merkes tydelig i samsvar med fraktbrev/EDI-melding og pakkliste. Godset skal merkes med avsenders og mottakers navn samt leveringsadresse. Sendingens totale kolliantall skal påføres godset. Farlig gods skal merkes med korrekt fareseddel.
- Alle forsendelser må bestilles via webportal eller EDI overføres inn i GF Logistikk distribusjons program. GF Logistikk kan ta på seg oppdrag med å manuelt legge inn fraktoppdrag, dette vil belastes oppdragsgiver.
- Manglende eller mangelfull emballasje kan være årsak til skadet gods, feil levering eller manglende levering. Dårlig emballert gods som settes i transport kan bli skadet som følge av samlasting, eller påkjenninger under transport. GF Logistikk påtar seg ikke ansvar for gods som har mangelfull eller utilstrekkelig emballasje. Avsender må selv vurdere hvilken emballasje som behøves. GF Logistikk kan etter ordre forestå pakking og emballering mot pristillegg.
- Dersom sendingen, eller ett av flere kolli er feilmerket, forbeholder GF Logistikk seg retten til å fakturere de ekstrakostnader som oppstår. Postadresse anses ikke å være tilstrekkelig som oppgitt leveringsadresse. Gods som nektes mottatt returneres til GF Logistikk nærmeste lager, og videre transport avklares med oppdragsgiver. Eventuell lagerleie og ny frakt kommer i tillegg.
- Avsender er til en hver tid forpliktet til å oppgi korrekte opplysninger om sendingens virkelige vekt og mål. Avvik korrigeres og faktureres fraktbetaler. Kontroll av vekt, mål og volum gjøres kontinuerlig. Korrigert mål og vekt oppdateres på oppdraget i GF logistikk web portal. Korreksjon for avvik skjer uavhengig av hva som er notert på fraktbrev ved overtagelse av godset.
- GF Logistikk befordrer ikke flyttegods, næringsmidler, planter og levende dyr. Temperert god befordres etter avtale.
- Lagerleie beregnes for gods som ikke kan leveres eller avhentes innen avtalt tidspunkt etter at underretning er gitt. Lagerleie beregnes også for gods som lagres på terminal i påvente av ordre for videre ekspedering. Lagerleie belastes fraktbetaler med mindre annet er uttrykkelig avtalt.
- Dersom det er avtalt utkjøring til et bestemt tidspunkt, og mottaker ikke er til stede som forutsatt, blir det belastet et beløp som dekker GF Logistikk’s ekstra kostnader for venting, bomtur eller ny utkjøring. Samme betingelser gjelder også ved henting av gods. Henting/Levering utenfor normale tider kan avtales mot tilleggskostnad.
- Dersom godsets beskaffenhet eller hente/utkjøringsforhold er av slik karakter at det må benyttes spesialutstyr, kranbil og/eller hjelpemann belastes et tillegg etter medgått tid.
- Dersom gods mottas med skade eller manko skal dette umiddelbart noteres i oppdraget, og rapporteres oppdragsgiver. Oppdages skade/manko etter at godset er mottatt, må dette snarest og senest innen 7 dager reklameres til GF Logistikk. Det skadede godset og emballasje må oppbevares intakt for besiktigelse. Dersom bortkommet gods ikke er kommet til rette innen 30 dager, etter at GF logistikk overtok godset til befordring, har avsender/mottaker rett til å anse godset som tapt. Erstatningskrav kan ikke fremsettes før etter denne frist er utløpt eller etter avtale. Det påhviler avsender/mottaker å bevise at godset har blitt skadet eller bortkommet under transport med GF Logistikk. Dersom det søkes erstatning for skadet eller tapt gods, skal det sendes et spesifisert erstatningskrav. Erstatningskravet skal være skriftlig. Vedlagt skal det følge fraktbrev med kvittert anmerkning, og handelsfaktura som tydelig viser innkjøpsverdi på varen som søkes erstattet. Videre skal det redegjøres for skadens omfang vekt på skadet gods og den aktuelle verdiforringelse. Eventuell annen informasjon skal også vedlegges.
- Transportørens erstatningsansvar ved skade/manko er begrenset til: – Bil/jernbanetransport: 17 SDR* pr kg netto godsvekt. Volum vekt brukes ikke til beregning.
Ved beregning benyttes Norges Banks gjeldende kurs på skadedato. Følgekostnader erstattes uansett ikke.
- Ved feilekspedering som kan lastes terminal dekkes de faktiske transportkostnader for å rette skaden, begrenset til maksimalt nok 200 000,- per skadetilfelle. Faktiske transportkostnader defineres som tilleggs-frakt utover det som er avtalt for forsendelsen, lagerleie, toll-klarering utover det som er avtalt for forsendelsen. Hvis den skadelidte selv har skyld i skaden eller er delaktig i at en feilekspedering kan oppstå, vil erstatning bli avkortet eller falle helt bort.
Bøter, følgeskader og liknende dekkes ikke.
- Alt gods er forsikret iht. NSAB 2015. Tilleggsforsikring må ordnes av kunden gjennom eget selskap. Om ønskelig kan GF Logistikk besørge tilleggsforsikring mot pristillegg. Ta kontakt for mer informasjon, betingelser og tilbud.
- GF Logistikk forbeholder seg retten til å endre/justere fraktpriser, tillegg, gebyr, produktspesifikasjoner, og/eller andre forhold. Transport og distribusjon skjer i henhold til en hver tid gjeldende transportplaner. I forbindelse med jul, nyttår, påske, helligdager og ferier kan det påregnes utvidet transporttid. Det tas forbehold om eventuelle trykkfeil i prislister etc. Våre priser er gjenstand for kontinuerlig vurdering og reguleres i forhold til GF Logistikk sine kostnadselementer og SSB’s kostnadsindekser for lastebiltransport.
- Betalingsfristen settes til 14 dager etter faktureringsdato med mindre annet er avtalt. Ved betaling etter forfall, beregnes mora-rente i henhold til sats fastsatt av norske myndigheter. Ved utsendelse av betalingsvarsel, belastes purregebyr. Dersom mottaker blir fakturert på grunn av feil instruks i bestilling/fraktbrev/EDI-melding, skal dette ordnes direkte mellom mottaker og avsender.
- Fakturareklamasjon rettes omgående etter mottak av faktura og sendes pr e-post til regnskap@gfas.no snarest og innen 8 dager etter mottatt faktura.
- Grunnet variasjon i drivstoffprisene har GF Logistikk innført et generelt dieseltillegg. Drivstofftillegget er flytende og reguleres månedlig i forhold til NLF’s Kostnadsindeks for lastebiltransport – indeks nr 10 – Drivstoffelementet. Dieseltillegg blir til enhver tid oppdatert på oppdraget, og finnes på kundens web portal. Endringer i dieseltillegg sendes skriftlig per e-post.
- Følgende omregningsfaktorer og begrensninger gjelder for biltransport:Lokal distribusjon av flyfrakt: 1m3=167 kg.
Annen distribusjon: 1 m3= 286 kg.
Fraktberegning bygger på sendingens fraktberegningsvekt. Fraktberegningsvekten fastsettes ut i fra virkelig vekt, volum, lastemeter og palleplasser. Det er alltid den høyeste verdien av disse som legges til grunn for fraktberegning. Avsender er ansvarlig for at mål/vekt er korrekte. Avvik korrigeres overfor fraktbetaler gjennom fakturering.
- Ved transportoppdrag overtar GF Logistikk ansvar for gods ved fullført lasting på bil og ansvaret opphører ved oppstart av lossing.
- Om det påløper tilleggstjenester på et oppdrag utover opprinnelig bestilling, vil GF logistikk forbeholde seg retten til å fakturere for de utførte tjenester, gebyrer eller avgifter. Dette gjelder også om kunde har oversendt feilaktig informasjon om sted, volum, vekt, tidspunkt, innhold eller andre forhold som medfører endring av kostnadsgrunnlag.
- Tilleggstjenester, herunder frakt av ADR, spesialtransport, frakt av lange lengder med mer, utføres etter skriftlig avtale og etter gjeldende satser.